diumenge, 16 de març del 2008

Fonts tipogràfiques

imatge amb diverses tipografiesL'observació de les tipografies és una mania com qualsevol altre: estic convençuda que molta gent ni s'hi fixa, però el tipus de lletra amb què està escrit un bloc, un informe, una invitació per a una exposició de quadres, els rètols dels preus d'una botiga o un recull de contes fan que els percebi d'una manera ben diferent. I les modes també hi tenen molt a veure.

Amb el temps he anat evolucionant i, a hores d'ara, la meva lletra predilecta és la que uso en aquest bloc: la Trebuchet MS. Però, depén del lloc on escrigui o del que vulgui fer hi ha tanta varietat de fonts tipogràfiques que no me les acabaré mai!

Les mides, el color i la disposició del text també hi tenen molt a veure:

Mides
Tendeixo a usar fonts cada cop més grans, potser perquè ja es manifesten els primers símptomes de vista cansada i també perquè hi ha persones amb discapacitats visuals que tindran més facilitat per llegir-ne el text.

Color
Digueu-me clàssica, però el meu text preferit és amb el fons blanc i la lletra de color negre, tot i que hi ha un color verd blavós —rgb(51, 153, 153)— que també m'agrada força. Miro de defugir de les negretes, però sovint em serveixen per ressaltar algunes coses. No m'agraden gens, però gens! les MAJÚSCULES (que a Internet tenen un significat molt concret: cridar).

Disposició del text
El text sense justificar: m'és igual on es parteixi la frase, però no m'agrada gens quan està centrat ni justificat.


Fa temps que voldria haver estudiat un manual en què m'expliquin allò més bàsic de tipografia, però mai no trobo el moment i, per tant, em guio una mica per la intuició (que no sé si és la millor eina). Veig que a la Wikipedia en castellà hi ha molta i molta informació sobre tipografia: la versió catalana, per no variar, és molt més escarransida. Podríem provar de millorar-la.

Ah, si em voleu fer feliç no useu mai (però mai!) la Comic Sans ni la Time News Roman! (sí, aquella que ve per defecte al Word i a molts altres programes: argh!)

12 comentaris:

DooMMasteR ha dit...

Una cosa està segura, i és que el teu bloc (o blog?) continua sent molt agradable de llegir :-)

Estic content! Ja ha arribat la primavera al Maresme! Quin bon dia que ha fet, eh? :D

Striper ha dit...

Jo al meu bloc intento canvia mides, a vegades resaltar amb colors pero no sempre em queden els canvis.

quim ha dit...

Times News Roman??? Qui s'atreveix a posar Time News Roman al seu bloc?

nur ha dit...

DooMMasteR: gràcies, com sempre. I sí, ha fet un dia esplèndid per anar a beneir la palma que no hem beneït, però igualment ha estat un bonic dia :)

Striper: és el problema dels blocs de Can Blogspot (i altres cases); el que escrius agafa els estils per defecte que té la plantilla que hagis triat i no et deixa posar gaire variacions.

quim: ui, no miro a ningú! Però no se t'acudi canviar-la si a tu t'agrada, eh? Només faltava!

Unknown ha dit...

El teu bloc és molt net, ordenat i agradable de llegir. Suposo que hi influeix el conjunt de característiques tipogràfiques que detalles. El Times només el faig servir per a alguns informes específics de la feina, sinó també l'evito.
Tens raó que som moltes les persones que no ens fixem massa en les fonts, tot i que influeixen molt en la presentació i la imatge dels textos.

Ferran Porta ha dit...

Doncs sí, jo també sóc dels que no m'hi fixo gens, en les tipografies. Això sí, negre sobre blanc m'encanta (com demostra el Chronicles :)

Bona setmana (Santa), Núria!

Xavi ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Xavi ha dit...

Hi ha llocs a internet, on es poden descarregar fons tipogràfiques i fins i tot, crear la teva pròpia. Tot es mirar-ho. Com que compartim certa passió per Euskadi, tens la font "Bilbao"??. Sempre m'han gradat els cartells amb aquest tipus de lletra. Si de cas, te la passo per e-correu.
Per cert... que detallista ets. :-)
Un petonàs i bona Paasqua

David Caimel Rosell ha dit...

Certament haig de dir que el meu projecte de final de carrera era justificat i en Comic Sans... en fi, llavors em semblava prou maca :P
Ara tiro cap a la trebuchet, segurament portat per alguna tendència propera :P
Fet i fotut, el que més importa es que agradi al qui escriu i, si va destinat a altre gent, que sigui força neutre.

nur ha dit...

núria: gràcies, suposo que també ho fa la deformació professional (hi ha gent que es fixa més en unes coses que en altres, però la dedicació laboral hi influeix molt).

ferran: i sempre la trebuchet. Merci per alegrar-me la vista :)

xavi: no, ja ho he dit a la núria, hi té molt a veure a què et dediquis i fa anys que m'interessa el tema de les tipografies. Ho trobo tot un món, molt curiós. Maca la Bilbo, sí senyor :)

dav: és qüestió de modes. Anys enrere la Comic Sans estava molt de moda i tothom la feia servir fins i tot per fer informes la mar de serioses. A mi, personalment, sempre m'ha semblat com de brometa (de còmic, ja ho diu el nom), però cadascú és com és. M'agrada que t'hagis enganxat a la Trebuchet :)

David JB ha dit...

La meva font actual, la que més faig servir, a vídeos i tal, és la Renfe Vialog Light, vale, és exclusiva de renfe, però l'he aconseguit i ara també la faig servir jo.

La segona que faig servir i que abans sempre feia servir, Tahoma, també m'agrada bastant.

Jo, a més a més, sóc del club dels anti-times news roman.

nur ha dit...

Laprí: ho sé, ho sé, la Renfe Vialog me la vas passar :) Aniré fent col·lecció de fonts regalades. La Tahoma també m'agrada: durant un temps va ser la meva predilecta, però ja va passar a la història